Kompetence:
- Organizira delovni proces v knjižnici.
- Katalogizira in razvršča knjižnične vire ter ureja bibliografijo.
- Izvaja bibliotekarska dela.
- Uporablja informacijske vire in storitve.
- Spremlja in vodi oskrbovalne verige v knjižnici.
- Sporazumeva se s strankami in sodelavci.
- Varuje poslovne skrivnosti in deluje v skladu s kodeksi.
Pogoji za pristop k izpitu
Zaključen visokošolski program, prve stopnje-bolonja, katerekoli smeri.
POTEK IZPITA
Kandidat/ka opravlja pisno preverjanje in pripravi projektno delo glede na predpisano temo z zagovorom. Kandidat je uspešen, če doseže vsaj 60% uspeh.
VELJAVNOST CERTIFIKATA
Certifikati so veljavni 5 let od izdaje. Po preteku tega časa kandidat potrdilo obnovi z dokazili, da profesionalno deluje na področju bibliotekarstva ter z udeležbo na usposabljanjih s področja bibliotekarskega dela oziroma dela knjižnic (vsaj 20 ur v zadnjih petih letih).
IZPITNE NALOGE
Kompetence | Znanja in spretnosti | Naloge za preverjanje |
Organizira delovni proces v knjižnici
|
– pozna funkcije knjižnice ter organizacijsko strukturo
– pozna svojo vlogo in jo zna umestiti v organizacijo – sodeluje pri načrtovanju in organiziranju delovnega procesa v organizaciji – sodeluje pri vzpostavitvi sistema notranjih kontrol za dosego učinkovitosti poslovanja – koordinira delo zaposlenih na svojem področju – sodeluje pri uvajanju različnih sistemov poslovanja v organizaciji – razvija smisel za delovno odgovornost in ekonomičnost – zbira in samostojno interpretira pomembne poslovne informacije – pozna organizacijo dela v pisarni – pozna poslovno dokumentacijo ter temeljne in pomožne poslovne knjige – pozna osnove poslovne komunikacije – pozna osnove psihologije dela |
– Predstavi organizacijsko strukturo podjetja, se pozicionira kot knjižničar ter predstavi načrt dela;
– Predstavi kriterije uspešnosti poslovanja; – Definira cilje ter kriterije za dosego ciljev; – Predstavi vzpostavitev sistema notranjih kontrol za spremljanje doseganja zastavljenih ciljev. |
Katalogizira in razvršča knjižnične vire ter ureja bibliografijo. | – pozna vrste knjižničnega gradiva,
– razume pripravljanje knjižničnega gradiva za posredovanje javnosti, – pripravlja opise knjižničnega gradiva za posredovanje informacij v knjižničnih katalogih, – razume pomen in postopkov posredovanja dostopa do knjižničnega kataloga in knjižničnega gradiva. – obvlada z vrstami knjižničnega gradiva, – razume bistvo bibliografskega in kataloškega zapisa, – izdela bibliografski in kataloški zapis. – uporablja domače in tuje katalogizacijske pripomočke – razume in razvija postopke za shranjevanje gradiva, njegovega dajanja v uporabo in varovanja. |
– Pojasni katalogizacija knjižničnega gradiva;
– Pojasni zgodovinski razvoj, poslanstvo knjižnice o mednarodno sodelovanje; – Predstavi katalogizacijska pravila nekdaj in danes, doma in v tujini; – Predstavi osnove katalogizacije monografskih publikacij – Predstavi opremljanje knjižničnega gradiva za shranjevanje in izposojo: – Razloži knjižnični katalog; – Predstavi vrste katalogov: – Razloži njihov pomen in uporaba, lokalni katalog in njegove lastnosti, vzajemni katalog, zgodovinski razvoj, uporabniški pogled na knjižnični katalog. |
Izvaja bibliotekarska dela | – organizira založniški procesa,
– razume osnovne konture delovanja sodobnih knjižnih trgov in njihovo regulacijo.
|
– Pojasni tipologija knjižnih založb in njihova lastniško-pravna struktura;
– Obrazloži organizacijo založniškega procesa; – Pojasni osnove uredniških postopkov; – Pojasni osnove založniškega marketinga in posebnosti, ki ločijo knjigo od ostalih tržnih predmetov; – Predstavi prodajne poti v knjigotrštvu; – Predstavi knjigarniški in založniški rabati; režija založbe; davek na dodano vrednost in knjižno založništvo; koncept prostih in fiksnih cen knjige; – Predstavi koncept avtorske pravice in njegova uporaba v založništvu, knjigotrštvu in knjižničarstvu; – Obrazloži razliko med moralnimi in materialnimi avtorskimi pravicami; – Pojasni mednarodno trgovino z avtorskimi pravicami in oblike mednarodnega poslovnega sodelovanja v knjižnem založništvu; – Obrazloži piratstvo v sodobnih informacijskih družbah; – Pojasni mednarodno organiziranost pri pobiranju licenčnin in uvajanju zaščite pred fotokopiranjem; – Predstavi vlogo kolektivnih organizacij, ki se ukvarjajo z pobiranjem nadomestil za privatno reproduciranje. |
Uporablja informacijske vire in storitve | – razume in razvija informacijske vire in storitev knjižnicah in drugih informacijskih ustanovah.
– uporablja in vrednoti informacijske vire – razume organizacijo in delovanje informacijskih služb. – razume in ima sposobnost referenčnega pogovora. |
– Obrazloži nastajanje in pretok informacij;
– Predstavi vrste informacijskih virov; – Obrazloži vrednotenje in selekcijo informacijskih virov; – Opiše informacijske službe in storitve; – Predstavi organizacijo in poslanstvo informacijske službe, referenčni proces, informacijsko opismenjevanje; – Vrednoti informacijske storitve. |
spremlja in vodi oskrbovalne verige v knjižnici | – pozna pomen oskrbovalnih verig
– pozna področja sprejemanja odločitev v okviru oskrbovalnih verig – sodeluje pri oblikovanju partnerskih odnosov v oskrbovalnih verigah – pripravlja podatke za sklepanje pogodb – vodi pogajanja ob sklepanju novih pogodb in sestanke – pozna ustrezne zakonske podlage o obligacijskih razmerjih – pozna bistvene sestavine pogodbe – obvlada elemente zagotavljanja kakovosti delovnih procesov – pozna temeljne kategorije kakovosti in optimalna razmerja (stroški, profitabilnost, prag rentabilnosti ipd.) |
– Izdela načrt oskrbovalne verig;
– Definira kritična področja sprejemanja odločitev, tokove v oskrbovalni verigi ter oskrbovalno verigo optimizira; – Opiše elemente pogodbe z dobaviteljem; – Opiše in predstavi način zagotavljanja kakovosti delovnega procesa in rezultatov ter ga kritično oceni; – Predstavi pomen in primere standardov kakovosti ter jih kritično oceni.
|
sporazumeva se s strankami in sodelavci | – komunicira s sodelavci in strankami,
– komunicira s splošno javnostjo in strokovnimi javnostmi – soustvarja ustrezen prvi vtis o organizaciji pri sprejemanju strank in ob drugih stikih – informira sodelavce in stranke – pozna pravila pisne, ustne in neverbalne komunikacije – obvlada etiko poslovnega komuniciranja – razume pomen poznavanja človekove osebnosti za uspešno poslovno sporazumevanje ter dobro pozna svoje osebnostne lastnosti – razlikuje dejavnike uspešne komunikacije in se zaveda njihovega pomena – pozna pomen pozitivnega mišljenja in samoobvladovanja ter ključne dimenzije čustvene inteligentnosti – obvlada veščine komuniciranja po telefonu (bonton telefonskega pogovora) in po ostalih elektronskih komunikacijskih medijih – pozna osnove retorike – zaveda se odgovornosti pri zagotavljanju točnosti informacij, ki jih posreduje strankam in sodelavcem – pozna in uporablja načine obvladovanja konfliktov in reševanja sporov |
– Pripravi in predstavi načrt komuniciranja s sodelavci in strankami;
– Predstavi načine obvladovanja konfliktov in reševanja sporov; – Predstavi dejavnike uspešne komunikacije predstavi uspešne načine informiranja sodelavcev oz. strank in javnosti.
|
varuje poslovne skrivnosti in deluje v skladu s kodeksi | – upošteva predpise in zagotavlja varovanje osebnih podatkov in poslovnih skrivnosti
– upošteva standarde kakovosti, etična in druga pravila – deluje profesionalno in pozitivno predstavlja podjetje ter zastopa interese podjetja – uporablja računalniško opremo in informacijska orodja in ravna skladno s pravili na področju informacijske varnosti – skrbi za diskretnost in etičnost pri stikih s strankami |
– Predstavi predpise za zagotavljanje varovanja osebnih podatkov in poslovnih skrivnosti,
– Predstavi minimalne standarde kakovosti, etična in druga pravila.
|
IZVAJALCI