Kompetence:
- Prepozna stanje, potrebe in težave uporabnika.
- Izvaja osebno oskrbo uporabnika.
- Spodbuja socialno vključevanje uporabnika.
- Nudi pomoč v gospodinjstvu.
- Ukrepa v nepričakovanih situacijah in nudi ustrezno pomoč.
- Varno ravna z gospodinjskimi, s terapevtskimi in z negovalnimi pripomočki ter pomaga uporabniku pri tem delu.
Pogoji za pristop k izpitu
Strokovno kvalifikacijo lahko pridobijo kandidati:
- z dokončano osnovno šolo,
- stari najmanj 18 let in
- z zdravniškim spričevalom o zdravstveni sposobnosti za opravljanje del negovalec / negovalka starih in onemoglih oseb.
POTEK IZPITA
Izpit poteka pisno in praktično z zagovorom. Kandidat je uspešen, če doseže vsaj 70% uspešnost.
VELJAVNOST CERTIFIKATA
Certifikat ni časovno omejen.
IZPITNE NALOGE
Kompetence | Znanja in spretnosti | Izpitne naloge |
Prepozna stanje, potrebe in težave uporabnika | – pozna osnove dele telesa in opiše njihovo zgradbo
– pozna pomen, vlogo in zgradbo človeškega okostja – loči vrste mišičnega tkiva, pozna njihovo zgradbo, mesto nahajanja in delovanje – pozna zgradbo, lastnosti in vrste živčnih celic, – pozna sestavo in naloge krvi, krvnih celic in krvne plazme – razloži zgradbo in delovanje srca – pozna zgradbo in naloge organov dihalnega sistema – pozna osnove delovanja dihal – pozna zgradbo in naloge prebavnega sistema; prebavno pot, prebavne organe, prebavne žleze, – pokaže položaj prebavnih organov na modelu – pozna splošne značilnosti, videz in naloge kože – pozna lego, zgradbo in naloge sečil – pozna osnove delovanja žlez – spozna mehanizme termoregulacije – pozna pomen temroregulacije – opazuje stanje življenjskih aktivnosti in potrebe uporabnika ter ob spremembi obvesti koordinatorja
|
– na modelu človeškega telesa prepozna in poimenuje posamezne organe in jih zna uvrstiti v organski sistem
– na modelu okostja prepozna posamezne kosti in jih strokovno poimenuje – na modelu pokaže glavne skupine skeletnih mišic – pokaže dele živčevja na modelu – prepozna vrste žil na modelu – na modelu opredeli sestavne dele dihalnega sistema – zazna spremembe in nepravilnosti na koži – pokaže lego organov sečil – pokaže lego in delovanje endokrinih žlez – spremlja bazalno temperaturo – na primeru predstavi stanje, potrebe in morebitne težave osebe |
Izvaja osebno oskrbo uporabnika | – umiva uporabnika, ga oblači/slači
– neguje zdravo kožo, oskrbi lasišče in obrije – striže in oskrbi zdrave nohte – uporabniku pomaga pri uporabi stranišča – zamenjuje pripomočke za inkontinenco – hrani uporabnika, če nima težav s požiranjem – pomaga pri vstajanju in gibanju, obračanju – pozna potrebe skupin uporabnikov – prepozna potrebe, želje in zmožnosti uporabnika – pozna zdrav način življenja – je zmožen oceniti uporabnikove potrebe – zna poskrbeti za uporabnikovo osebno higieno – zna preobleči posteljo z nepomičnim uporabnikom |
Predstavi in prikaže pomoč pri osebni oskrbi uporabnika:
– predstavi način sodelovanja s koordinatorjem pri pripravi programa dela in individualnega načrta socialne oskrbe za posameznega uporabnika – prikaže umivanje telesa, ustne votline – pove načela oskrbe zdrave kože – prikaže oskrbo lasišča in britje – prikaže striženje nohtov – pove, kako pomaga pri uporabi stranišča – izvede postopek jutranje nege (umivanje, oblačenje) – pove pravila hranjenja in predstavi posebnosti in nevarnosti – prikaže postopek vstajanja uporabnika, ki tega ne zmore sam – predstavi pravilen način oblačenja in slačenja uporabnika glede na njegove zmožnosti (invalidnost, bolezen) – pokaže zamenjavo pripomočkov pri uhajanju urina – izvede preoblačenje postelje z nepomičnim uporabnikom – predstavi in utemelji pomen dokumentiranja lastnega dela v osebni oskrbi – predstavi pomen ustrezne komunikacije z uporabnikom pri izvajanju osebne oskrbe – utemelji pomen timskega dela s sodelavci – utemelji pomen uporabe potrebnih zaščitnih sredstev – predstavi pomen upoštevanja kodeksa etičnih načel pri osebni oskrbi – pove, kako ravnati ob uporabniku, ki umira |
Spodbuja socialno vključevanje uporabnika | – spodbuja uporabnika k ohranjanju samostojnosti in skrbi zase
– prepozna potrebe in želje uporabnika – pomaga uporabniku pri vključevanju v okolje in ohranjanju socialnih stikov – sodeluje pri organiziranju prostočasnih dejavnosti na uporabnikovem domu – izvaja družabništvo – branje, pogovor, sprehod – prepozna potrebe, želje in zmožnosti uporabnika – je usposobljen uporabnika spodbuditi k dejavnostim, ki jih zmore – pozna značilna socialna okolja in načine vključevanja uporabnika |
Predstavi in utemelji pomen spodbujanja uporabnika k ohranjanju samostojnosti:
– predstavi načine spodbujanja uporabnika k ohranjanju samostojnosti – razloži pomen spodbujanja samostojnosti na konkretnem primeru (pri hranjenju osebe s tremorjem, preoblačenju in umivanju oseb z invalidnostmi) Predstavi pomoč uporabniku pri socialnem vključevanju: – našteje in predstavi načine prepoznavanja potreb, želja in zmožnosti uporabnika – razloži, kako prepoznati počutje pri uporabniku, ki ne govori – predstavi prostočasne dejavnosti – našteje socialna okolja in možne načine vključevanja uporabnika – pove, kakšen je pomen in kateri so načini komunikacije z uporabniki, s svojci, strokovnimi in z drugimi sodelavci Predstavi potrebe po vključevanju posameznih skupin uporabnikov: – navede posamezne skupine uporabnikov – predstavi specifične potrebe posameznih skupin uporabnikov z vidika socialnih stikov – predstavi posebnosti ravnanja in komunikacije z uporabnikom z invalidnostmi (npr. gibalna oviranost, gluhota) Predstavi pogovor z uporabniki, s svojci, s strokovnimi in dz rugimi delavci ter s službami: – opredeli svojo vlogo v konfliktni situaciji med uporabnikom in svojci – pojasni pomen nevtralnega pogovora – pojasni, kaj vse je pomembno pri predstavitvi problema koordinatorju ali na delovni skupini s sodelavci – predstavi sodelovanje s patronažno službo na terenu
|
Nudi pomoč v gospodinjstvu | – kuha enostavne obroke
– prinaša in servira hrano – preoblači in čisti posteljo ter pospravlja in čisti bivalne prostore – izvaja drobna hišna opravila in popravila ter pomaga pri nakupovanju in organiziranju servisiranja – pozna osnove zdravega in dietnega prehranjevanja – zna pripraviti enostavne obroke hrane – pozna higiensko ravnanje pri pripravi živil – zna prati, likati, šivati enostavne operacije – zna preobleči posteljo – zna očistiti uporabnikovo bivalno okolje in skrbeti zanj – pozna gospodinjska in hišna opravila – prepozna okvire svoje pomoči |
Predstavi in prikaže pripravo obrokov:
– pripravi obrok (navaden, za sladkorno dieto) – predstavi sestavine vsakdanjih obrokov – predstavi higiensko ravnanje pri pripravi obrokov – razloži prehransko piramido Predstavi in prikaže svojo pomoč pri izvajanju gospodinjskih in hišnih opravil: – predstavi gospodinjska in hišna opravila – opredeli svojo vlogo pri izvajanju gospodinjskih in hišnih opravil – predstavi čiščenje bivalnih prostorov – pripravi načrt tedenskega nakupa za gospodinjstvo – predstavi načine pranja – prikaže likanje – prikaže osnovno šivanje (krpanje) – prikaže preoblačenje postelje Predstavi in prikaže organizacijo dela v gospodinjstvu: – predstavi načela varovanja zdravja pri prehranjevanju in uporabi pripomočkov – predstavi načela varovanja okolja pri uporabi čistilnih sredstev – razloži pomen pravilnega odlaganja odpadkov (zdravila, plenice, razvrščanje gospodinjskih odpadkov) – razloži pomen sodelovanja z uporabnikom in njegovo socialno mrežo ter s servisnimi službami – predstavi pomen evidentiranja dela pri izvajanju gospodinjske pomoči |
Ukrepa v nepričakovanih situacijah in nudi ustrezno pomoč | – ob nenadnem poslabšanju zdravstvenega stanja pokliče službo nujne medicinske pomoči (NMP)
– po potrebi izvaja temeljne postopke oživljanja – izvaja nujne ukrepe pomoči pri krvavitvah, zlomih, izvinih in izpahih – obvesti nadrejenega strokovnega sodelavca o uporabnikovih zdravstvenih problemih – obvlada postopke oživljanja – obvlada postopke pomoči pri krvavitvah, zlomih, izvinih in izpahih |
Predstavi ukrepanje v nepričakovanih situacijah:
– razloži ravnanje ob poslabšanju zdravstvenega stanja uporabnika – prikaže način uporabe različnih vrst komunikacije z uporabnikom v težavnih situacijah – razloži pomen sodelovanja s sodelavci in službami na terenu – praktično izvede temeljne postopke oživljanja – praktično izvede nujne ukrepe ob krvavitvi, zlomu, izpahu, zvinu – razloži pomen verbalne in neverbalne komunikacije pri nudenju nujne medicinske pomoči |
Varno ravna z gospodinjskimi, s terapevtskimi in z negovalnimi pripomočki ter pomaga uporabniku pri tem delu | – pomaga pri uporabi pripomočkov (invalidski vozički, stoli, telefon “rdeči gumb”, ortopedski in drugi pripomočki), jih čisti in razkužuje
– uporablja gospodinjske pripomočke in aparate, jih čisti ter vzdržuje – pozna uporabnost pripomočkov – pripomočke zna pravilno očistiti |
Predstavi in prikaže uporabnost pripomočkov:
– našteje terapevtske in negovalne pripomočke – našteje gospodinjske pripomočke – predstavi uporabnost posameznih pripomočkov – prikaže uporabo pripomočka (invalidski voziček, postelja za nepokretne) – predstavi pravilno rabo pripomočkov ter njihovo vzdrževanje – predstavi uporabnost varovanja preko telefona – pove, kakšen je pomen higienskega vzdrževanja opreme in pripomočkov v bivalnem okolju uporabnika Predstavi in prikaže čiščenje pripomočkov: – očisti pripomoček (invalidski, gospodinjski) – razloži pomembnost čiščenja pripomočkov |
IZVAJALCI